Allerede i høst vil den nyeste flaggskip-modellen i den elektriske i-serien fra BMW innta norske veier. Det er likevel ikke bare på fart og effektivitet BMW iX xDrive imponerer. Serien er like visuelt slående som den er synergetisk. 

Når den nyeste versjonen av BMW iDrive lanseres med BMW iX xDrive40 og BMW iX xDrive50 i høst er det ikke bare interaksjonen med systemet som føles nærmest futuristisk. Som BMWs mest teknologisk avanserte serie noen gang, går brukersystem og kjøreglede bedre overens enn noen gang tidligere.

BMW iX er ferdigstillingen av konseptet BMW iNEXT som ble offentliggjort i 2018. 

Skreddersøm

BMW iDrive 8 tillater en større følelse av skreddersydd kjøreopplevelse, men bevarer likevel en god del av det kjente operativsystemet. Med BMW ID lagrer du dine preferanser for den største glede, bruk og komfort til fremtidige turer. 

Klargjort for 5G og for fremtiden. 

Fully Charged 

BMW iX xDrive40 og BMW iX xDrive50 kommer i utstyrsmodellene Charged, Fully Charged og Supercharged Edition. Med Fully Charged vil du ha de fleste tillegg i utstyret som trengs for en over gjennomsnittet interaktiv og sømløs kjøreopplevelse. 

Fully Charged inkluderer følgende: 

  • Comfort Access System
  • Parking Assistant Plus
  • 4-zone Climate Control
  • Heat Comfort Package
  • BMW Live Cockpit Professional
  • BMW Natural Interaction 
  • BMW Laserlight 
  • Panorama Glass Roof Sky Lounge 
  • Headliner Anthracite
  • Interior Applications Clear&Bold
  • Sun Protection Glazing
  • 21” Aerodynamic Wheels 1010
  • Shadow Line & Metallic Paint

En bil som ønsker deg velkommen

BMW kaller det selv for “Great Entrance Moments”, og har tillagt serien en rekke flere visuelt behagelige funksjoner for hver gang du skal ut og kjøre. Bilen skal svare deg fra første sekund.

Når sjåføren er innen tre meter av bilen vil dette utløse et kort visuelt vakkert lysspill utvendig, som fortsetter mens sjåføren tar plass i bilen. I løpet av de få sekundene det tar bilen å klargjøre seg, vil de visuelle effektene i og rundt bilen skape en tilfredsstillende følelse av interaksjon mellom teknologi og menneske. 

Lås opp med mobilen

iX xDrive40 og xDrive50 kan både aktiveres og låses opp med en digital nøkkel. Alt du trenger å gjøre er å holde mobilen mot sensoren i døren. 

BMW følger med andre ord videre på sporet i en større integrering av kjøretøy og motorglede for smart-husholdningen. 

Fremtidens fysikk

BMW iX gjør et stort sprang i designet av denne serien og er soleklart et flaggskip verdig. Designet vil tydelig skille seg ut på veien, og er et sterkt symbol på BMWs steg inn i en elektrisk fremtid. 

Vi føler oss ferdige med skjulte og kompliserte dørhåndtak. BMW iX har med synlige grep likevel gjennomgående jevne og heldekkende flater i karosseriet, dører som går helt ned og minimalt med brudd og åpne linjer.  

Selv om BMWs “grill” foran på bilen lenge har vært en torn i øyet for mange, er det ikke andre åpninger foran på bilen enn lufting til bremser. Panelet foran har varmekabler, er selvreparerende mot steinsprut og har fått et tydelig visuelt løft. 

Panseret er lukket og spylervæsken fylles utrolig nok på gjennom BMW-emblemet foran. Kanskje ikke banebrytende futuristisk, men en morsom detalj for den interesserte. 

Ikke bare en elbil 

iX-serien bevarer det kjente BMW-utseende, men som likevel utvikler seg på en behagelig og stødig måte for hver lansering. Som elbil gir den fortsatt uttrykket av styrke og motorkraft, og har en overraskende god rekkevidde på hele 630 km (BMW iX xDrive50). 

Bilde: bmw.no

Luksuriøst og sporty interiør 

Tross bilens SUV-størrelse, eller SAV (Sports Activity Vehicle) som BMW kaller det, får du fortsatt den sporty følelsen med de gode sidevangene i setene. Setereguleringen er høyst dynamisk og kan styres slik du vil i alle ender. 

BMW påstår selv at designet ikke går på tross av fysikken og tilskriver bagasjerommet et volum på 500 liter. Ved å automatisk slå ned setene får du 1250 liter oppå det igjen. Med et ekstra sett baklys under døren og et oppbevaringsrom under bagasjen dypere enn for det nødvendige, passer BMW iX de fleste formål. 

iX er romslig, med den kjente 40/20/40-fordelingen bak i bilen. Kombinert med et flatt gulv kan BMW iX åpenbart fungere som en romslig familiebil. 

BMW virker til å forsøke å plassere iX-modellene designmessig i krysningspunktet mellom sportslig luksus og behovet for stor bil til den mer praktiske sjåføren. Med BMW iX virker det faktisk til at de har klart det. 

Skjuler det unødvendige 

I både seter og dører er unødvendige visuelle elementer tildekket, for å skape en roligere og mer gjennomgående lounge-følelse. 

Høyttalerne er skjult i dørene og setene, og med magnetisk bass integrert i setene tilskriver BMW iX-serien som en 4D-underholdningsopplevelse. 

Tydeligere business-class enn i3 

BMW iX oppgraderer interiøret fra den forrige elektriske i3-serien, men har visse likheter. Seteform, plassfølelse og gjennomgående stil har visse paralleller, men er nå oppgradert til skinn i diamantsøm, aluminium og treverk. Integrert med de små detaljene i glass rundt i bilens interiør som i konsollen og knapper på dørene, får det i3-serien til å virke litt … plast. 

Skinnet i interiøret skal også være behandlet med olivenbladekstrakt, noe som gjør produksjonen mer bærekraftig ved å skape mindre avfall i produksjonen. Tommel opp for miljø! 

Skjerm og navigasjon 

Den nye, buede BMW Curved Display-skjermen gir god oversikt mens du kjører. En 12,3” infoskjerm sammen med en 14,9” kontrollskjerm skaper et sammenhengende glatt dashbord. Skjermen(e) har denne gangen fått en massiv oppgradering med tanke på oppløsning og er nå i klare farger. 

Selv om iDrive-operativsystemet oppdateres, bevares det nå klassiske dreiehjulet for navigasjon. Hjulet beholder et manuelt element ved bilkjøringen, men er utsøkt designet i klart glass mot en trepanel med touch-skjerm.

Alltid oppdatert 

BMW iX kommer med det nyeste oppdaterte iDrive operativ- og infotainment-systemet, iDrive 8, som lanseres i tandem med iX-serien. Klargjort for 5G-tilkobling og automatisk, sømløs konfigurering kan du være sikker på at navigasjon og system alltid er oppdatert. 

5G gir ikke bare raskt tilgang til nettet, men klargjør også bilene for selvkjørende funksjoner. Oppgraderingen fra 4G-tilkoblingen tilsvarer en behandling av tilnærmet 20 ganger så mye data som tidligere. 

Som en bonus skal systemet blant annet kunne forutsi parkeringskapasiteten dit du skal. Om denne lille detaljen kommer til Norge med det første gjenstår å se. 

Markedets største panorama takvindu 

For å slippe mest mulig naturlig lys inn bilene etter eget ønske, kommer BMW iX med markedets største panorama takvindu. Vinduet består av det som kalles electrochromic blending, hvor det midterste av de tre glassene inneholder “polymer dispersed liquid crystals” (PDLC). Når elektrisk spenning tilføres glasset reguleres lyset som slippes inn.

Ikke bare øker dette bilens moderne og futuristiske følelse, men fjerner behovet for fysisk skjerming eller solgardin i takvinduet. Med et enkelt trykk reguleres lysstyrken. 

Om dette er for å konkurrere med de enorme takvinduene til Tesla vites ikke, men plasserer i alle fall iX som en verdig estetisk opponent. 

Apple og Android 

Samarbeidet med Apple har vært tett under oppgraderingen av det nye operativ- og infotainmentsystemet til den nyeste versjonen av iDrive, som lanseres med BMW iX-serien. Allerede i fjor lanserte Apple sin digitale bilnøkkel for BMW, men samtidig har også Google kommet på banen. 

BMW iX vil være den første modellen ut med støtte til digital nøkkel fra Android. Bilene vil også være kompatible med både Apple Carplay og Android Auto.  

Sikkerhet og luksus 

Den nye serien kommer også med en hel haug nye finurligheter som kan gi en økt følelse av sikkerhet i bruk og i tiden utenom. Med tilkobling til mobil kan du nå overvåke bilen når tilfellet er ute, og gi deg en ekstra trygghet ved tyveri. 

Et kamera i alle hjørner 

BMW har tenkt på de fleste muligheter for å sikring mot tyveri med iX-serien. 

I tillegg til kameraer som er plassert rundt hele bilens eksteriør for en 360-graders full view av hvor kjøretøyet befinner seg til ethvert tidspunkt, finnes det også et kamera i bilens interiør. 

Dette er ikke bare hendig for å se hvem som befinner seg i bilen, men er også en morsom ekstrafunksjon for å ta morsomme bilder fra kjøreturen. 

Høstens to modeller 

Den nye serien BMW iX lanserer i første omgang de to modellene xDrive40 og xDrive50 allerede i høst, men en tredje og enda kraftigere modell er antatt å komme i løpet av neste år. De første bilene å være klare for levering i november. 

Denne kommende el-bilen har allerede imponert stort med sin styrke og oppdateringer i alle ledd, og fremstår virkelig som den mest avanserte serien fra produsenten noensinne. Den kommende serien er en helelektrisk variant med firehjulstrekk og og to elektriske motorer.

BMW iX XDrive40 

Som den nye seriens lavest prisede variant, fremstår ikke “billigversjonen” BMW iX XDrive40 som noen underdog. 

XDrive40 har en netto batterikapasitet på 71 kWh, noe som skaper en rekkevidde på nærmere 425 kilometer. Med 326 hestekrefter går XDrive40 fra 0-100 km/t på intet mindre enn 6,1 sekunder. Med andre ord; mye bil for pengene. 

XDrive40 stiller seg dermed som en sterk konkurrent til Audis rimeligste modell i e-tron serien, som henger etter med en rekkevidde på bare 314 kilometer. 

Startpris: 659.000 kroner

BMW iX XDrive50 

I klassen over gir BMW iX xDrive50 sin solide batterikapasitet på 105,2 kWh hele 630 km rekkevidde, og er styrket med totalt 523 hk for et solid fraspark. 

Startpris: 799.000 kroner

Allerede klare for bestilling

BMW iX xDrive40 og BMW iX xDrive50 er allerede klare for bestilling, og vil antatt være klare til november.

BMW iX M60 – neste års toppmodell 

Selv om BMW med disse to modellene har vært relativt åpne og tilgjengelige rundt bilens spesifikasjoner, er det likevel en del spørsmål tilknyttet toppmodellen som er forventet å lanseres for bestilling for norske forbrukere neste år. 

Det skal sies at det har kommet antydninger om at modellen vil overstige hele 600 hestekrefter, og muligens nå helt opptil 630 hk. Vi får vente og se – men forventer likeså at også denne følgelig vil være utstyrt med det ypperste av teknikk og innovative systemer fra BMW.